2012. május 7., hétfő

Krémes réteslappal készítve




Hozzávalók: 

1 csomag réteslap (8 lap kell hozzá)
Kb. 7-10 dkg vaj/ margarin

Krém:

8 tojás sárgája
10 dkg cukor
5 dkg liszt
2 dkg zselatin
6 dl tej
10 g Bourbon vaníliás cukor (vagy egy kis darab vaníliarúd)
8 tojás fehérje
15 dkg porcukor

Elkészítés: 

A lapokat két részben sütjük ki, 4-4 réteslappal.
Gáztepsire fektetjük sütőpapírra a lapot, ecsettel megkenjük olvasztott vajjal, és így rétegezzük rá a következő 3 lapot is. Tetejét nem kenjük meg.
Előmelegített 200 °C-os sütőben sütjük ki kb. 5 perc alatt.
Legyen ott a figyelmünk nagyon, mert pillanatok alatt készre sül.
Ha tovább marad benn, mint kellene, nagyon megpirul és barna lesz, ami nem cél.
Óvatosan bánjunk vele sütés után, mert könnyen törik.
A tepsiben töltjük meg.

A krémhez a tojások sárgáját a cukorral fehéredésig habosra kavarjuk.
Hozzáadjuk a zselatinnal elkevert lisztet, és lassan felöntve a forralt, még forró tejjel, gyenge tűzön állandóan kevergetve, sűrű krémet főzünk belőle. Ekkor adjuk hozzá a vaníliás cukrot is, és hagyjuk picit hűlni.

Felverjük a fehérjéket, majd tovább verve fokozatosan hozzáadva a 15 dkg porcukrot, jó kemény habot készítünk belőle.

A kissé lehűlt krémet nagyon óvatosan, fokozatosan adjuk a habhoz, vigyázva, hogy ne törjük össze. Legjobb a kézi habverő ehhez, de akár fakanállal is megoldható.
Ha van a kézi mixernek lassú járata, akkor csak az egyik habverő szárat használva, szép óvatosan egyenletesen el lehet vele keverni.
Azonnal öntsük az alsó lapra a krémet, később már nem lehet dolgozni vele, mert túlságosan kemény lesz.
Hűtőbe tesszük a süteményt.



Amikor megdermed és vágható lesz a krém, a másik lapot recés élű késsel egyforma kockákra vágva egyenként tesszük a tetejére úgy, hogy előzőleg a kockák méretének megfelelően felkockázzuk a krémest is.
Éles, meleg vízbe mártogatott kést érdemes használni. Ha rátapad a kés élére a krém, mindig töröljük le közben.
Tetejét alaposan megszórjuk vaníliás porcukorral.

A gáztepsiben készült nálam a sütemény a réteslapok mérete miatt (32x32 cm).
A krém most kissé folyósabbra sikerült, ezért egy állítható kerettel fogtam fel a krémet, és dermedés után kb. 3-3.5 cm magas lett.
Ha nincs ilyen keretünk, mindenképpen magas falú tepsiben kell megtölteni a krémet, hogy szépen álljon meg, inkább legyen átszabva a réteslap.
Ehhez a mennyiségű krémhez jobban szeretem ezt a kapcsos formát használni. Amíg nem volt ez a formám, előtte egy közepes méretű, kb. 22x38 cm-es magas falú tepsit használtam, akkor nagyon szép magas lett a végeredmény, külön keret sem kell hozzá.

Ami a lapokat illeti, finom ropogós lett, így szeretem. A sütésre nagyon kell figyelni, én mást is dolgoztam közben (nem kellett volna…), sikerült megbarnítani kicsit. :-)
Valahol olvastam egyszer, hogy ha a tetejét sütés előtt barna cukorral megszórják, szépen karamellizálódik. Gondoltam kipróbálom, nádcukrot szórtam rá, - hát nekem nem csinált semmit sem, a cukorszemcsék egészben maradva rásültek. Lehet, hogy ennek túl nagy volt ehhez a szemcséje, vagy pedig maláta barna cukorra gondoltak.
Egy próbát megért, ropogott rendesen, de többet nem variálok vele. :-)


2 megjegyzés:

Unknown írta...

Nagyon jól sikerült ,bár én krémnek a gyorsabb utat választottam most,és krémes alap port használtam amit csak simán tejjel kellett kihabosítani pár perc alatt.A tipp a receptben hogy azonnal kell ráönteni a krémet tényleg így van hamar keményedik ,nagyon jó hogy az észrevételeket is bele írták a receptbe nekem sokat segített.
A tetejét pizzavágóval még a forró lapot felkockáztam és ahogy a recept is írta rátettem nagyon szép lett és állítólag finom..már csak 3 szelet van.. :) így ebéd után.

mariam írta...

Kedves Anna! Örülök, hogy tetszett a recept, és köszönöm a visszajelzést!:-)